
Megatrend: Globalisering
In de periode rond de Tweede Wereldoorlog raakten mensen uit verschillende landen steeds meer met elkaar in contact door de verbetering van communicatie (zoals radio en televisie) en technologie (zoals vliegtuigen). Hierdoor kwam er een interesse voor de levensstijl en producten uit andere landen.
Maxitrend: Amerikanisering
Na de Tweede Wereldoorlog kwam Amerika bekend te staan als het land waar alles mogelijk was. Ook werd Amerika gezien als het land van de welvaart door de snelle ontwikkelingen en rijke economie. Daardoor gingen mensen uit (onder andere) Europa dit land steeds meer verheerlijken. Ze namen voor een deel de gewoonten van de Amerikanen over en ook sommige producten.
Microtrend: Coca-cola
Coca-cola is een voorbeeld van een Amerikaans product dat erg populair is geworden. Toen Amerika bij de Tweede Wereldoorlog werd betrokken kwam er bij de frisdrankindustrie een tekort aan suiker te ontstaan. Coca-cola sloot zich aan bij de Amerikaanse soldaten en mochten op die manier volop van suiker gebruik maken. Het doel van de Coca-Cola company was om te zorgen dat iedereen in uniform voor 5 cent een flesje Coca-Cola kon krijgen. Na het winnen van de Tweede Wereldoorlog werd door de Amerikanisering het drankje ook buiten Amerika bekend. Tegenwoordig wordt het gedronken over de hele wereld, en is het een van de grootste frisdrankproducties.
Bronnen:
www.cocacolanederland.nl
www.globalenvision.org/library/33/1273

Een reactie posten