Megatrend: Globalisering
Producten worden steeds vaker geproduceerd in andere landen door multinationals en door de toename van welvaart en technologie zijn we in staat verre reizen te maken. Ook de komst van internet speelt een grote rol bij globalisering. Alle nieuwe vormen van communicatie maken de afstand tussen verschillende culturen kleiner. Tevens zorgt de politiek ervoor dat de culturen steeds vaker in elkaar overlopen. Steeds meer landen werken samen en komen met elkaar in contact. Ook ontstaat er steeds sneller in een land een multiculturele samenleving, Nederland is hier een goed voorbeeld van.
Maxitrend: Cultuurmix
Door de globalisering zijn veel landen met elkaar in contact gekomen. Ook nemen zij elementen van elkaars cultuur over. Zo wordt muziek uit Afrika tegenwoordig ook in Europa geluisterd en zijn de films van Bollywood op internet te vinden met Engelse ondertiteling. Een goed voorbeeld van een cultuurmix is te zien in het eten: in Nederland vind je op iedere hoek van de straat wel een kebabzaak, en heeft iedereen wel eens iets bij de Chinees gehaald.
Microtrend: Zumba
Door de cultuurmix worden ook nieuwe trends en concepten ontwikkeld. Zo is de workshop Zumba tegenwoordig erg populair. Zumba is een fitnessprogramma dat gebaseerd is op Latijns-Amerikaanse dans zoals salsa, merengue, axé, cumbia en samba. Bij Zumba doe je fitnessoefeningen wat weer vergelijkbaar is met aerobics. Ook is Zumba een goed voorbeeld doordat de mix van stijlen ontwikkeld is door een Colombiaanse danser en choreograaf uit Miami. Zonder de cultuurmix had Zumba nooit kunnen bestaan.
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zumba
Boek: Van trends naar brands ,door Hilde Roothart en Wim van der Pol
Een reactie posten