Megatrend: Conservering
Doordat de wereld om ons heen snel verandert en ook steeds complexer wordt, hebben mensen behoefte aan overzicht en eenvoud. Vroeger ging alles veel simpeler en het is ook een stuk vertrouwder. Hierdoor is de megatrend conservering ontstaan: het verlangen naar vroeger, het behouden van waardevolle dingen en je vasthouden aan het bekende. Op deze manier probeert men zich te weren tegen de grote en snelle veranderingen in onze omgeving.
Maxitrend: Nostalgie
Een maxitrend die volgt uit de conserveringstrend is nostalgie. Het is een trend dat veel dingen van vroeger terugkomen: de kleren uit de jaren 80 zijn weer hip, de rode lipstick uit de jaren 50 is niet aan te slepen en ook de legging en afro zijn terug van weggeweest. Een woord voor dit proces is ‘retro’: het teruggrijpen op producten en ontwerpen uit het verleden.
Microtrend: Oude televisieformats wordt nieuw leven ingeblazen
Op de televisie worden de laatste jaren veel oude tv-formats nieuw leven ingeblazen. Dit is deels te wijten aan de (huidige) economische crisis, maar ook vanwege de maxitrend. Zo verscheen onlangs nog het programma ‘In de hoofdrol’ opnieuw op tv. Vroeger gepresenteerd door Mies Bouwman, nu door Frits Sissing. Ook werd er in 2006 een remake uitgezonden van “’T Schaep met de 5 pooten”, dat oorspronkelijk te zien was op de KRO in 1969.
Bronnen:
http://www.volkskrant.nl/multimedia/article1091922.ece/Frits_Sissing_presenteert_In_de_hoofdrol
http://nl.wikipedia.org/wiki/%27t_Schaep_met_de_5_pooten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nostalgie
Boek: Van trends naar brands ,door Hilde Roothart en Wim van der Pol
Een reactie posten