De cassetterecorder, het apparaat dat ervoor zorgt dat je overal waar je bent muziek kan luisteren.
In de jaren tachtig vormde de komst van een kleine draagbare cassette-afspeler in de vorm van een Walkman een opleving van gebruik van de cassette, zij het dan als afspeelmedium. Door zelf opnames te maken van de radio, eigen langspeelplaten en later compact discs kon men in een klein apparaat overal luisteren naar eigen favoriete muziek. Later werd met de komst van kleine cd-afspelers de aanduiding 'Walkman' een aanduiding voor zowel cassette- als cd-afspelers.

De cassetterecorder is ontwikkeld in de jaren zestig en was bedoeld als een alternatief voor de grote bandrecorders. Door het samenbrengen van twee spoeltjes in een kleine plastic houder werd het gebruik van magnetisch band als medium ineens geschikt voor de grote massa.
Door de opkomst van eerst de cd (als afspeelmedium) en later de cd-rom (als opname- èn afspeelmedium) is de rol van de cassetterecorder vrijwel ten einde gekomen.
Philips heeft de audio compact cassette grotendeels ontwikkeld en hierop de patenten gehad.
Ik heb de cassetterecorde gekozen als concept uit het verleden. Dit apparaat heeft een grote rol gespeeld bij het apparaat dat je muziek altijd bij je kan hebben, de mp3-speler. Het luisteren van muziek wanneer je maar wilt. Ik kan niet meer zonder mijn i-pod en ben dan ook blij dat de ontwikkelingen vanaf het moment van de casetterecorder in hoog tempo zijn gegaan. Anders had ik op dit moment geen muziek als ik naar het werk ga of naar school fiets. Dat ik niet meer op elk moment van de dag muziek kan luisteren kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Muziek is belangrijk in me leven en zorgt voor vermaak op veel momenten. Muziek moet ik dan ook altijd bij me hebben en zonder I-pod zou ik me niet in kunnen denken.
0 Responses

Een reactie posten