Sport 7 was een Nederlandse commerciële televisiezender van de KNVB voor het uitzenden van uitsluitend voetbal.

De KNVB en een consortium bestaande uit Endemol Sport, Philips, Nuon, de ING-bank, Telegraaf Holding, KPN en een aantal andere bedrijven hadden de voetbalzender opgericht. Het was de bedoeling om van Sport 7 na een paar jaar een zender waarvoor je moeten betalen te maken, "voor de prijs van een zak patat per maand". In februari 1996 kondigde KNVB-voorzitter Jos Staatsen Sport 7 aan met de woorden: "We gaan iets nieuws doen."

Sport 7, met Koos Postema (een zeer bekend gezicht toen) als gezicht, begon met uitzendingen op 18 aug. 1996 met de openingswedstrijd Ajax – PSV. Door Dick Jense(toenmalig wethouder bij onafhankelijk Rijswijk), werd landelijke actie gevoerd tegen Sport 7. In één nacht werden alle gemeentes in Nederland door hem gemaild om niet mee te werken aan het laten stijgen van de lasten van de televisiekijkende Nederlander. Dat leverde hem een hele pagina op in het Algemeen Dagblad.

De zender wilde twee gulden per kijker vragen toen, maar de kabelmaatschappij wilden dit niet betalen. Sport 7 leed daardoor een verlies van 400.000 gulden per dag en ging enkele maanden ‘achter de decoder’. In enkele grote steden werd op Sport 7 na 2 maanden al van de kabel gehaald.

De voetbalclubs lieten de KNVB weten dat zij de eigenaar van de uitzendrechten waren en niet de KNVB, die de rechten aan Sport 7 had verkocht. De rechter gaf de clubs hierin gelijk. Na een verlies van bijna 100.000.000 gulden werd Sport 7, door mensen belachelijk gemaakt, zoals Youp van ’t Hek die het bijdehand ‘Sport even’ noemde. Op 8 dec. 1996 werd Sport 7 weer van het scherm gehaald.
Sport 7 was de grote droom van John de Mol, die verwerd tot een nachtmerrie. In september 2004 zag hij deze nachtmerrie echter weer veranderen in een ‘droom’, want later richtte hij de televisiezender Talpa op. En zoals we nu allemaal ook weten is ook Talpa (Tien) verdwenen van de buis.

Uit dit stuk tekst kan je leiden dat Sport 7 een slechte conceptlancering is geweest, het was verre van succesvol. Van de mediatechnieken zijn op een verkeerd manier gebruik gemaakt, dat blijkt vooral uit de oude kijkcijfers van het kanaal. Talpa maakte gebruik van de verkeerde mediatechnieken, waarbij ze te overhaast aan het werk gingen zorgde ervoor dat het geen succes werd.
0 Responses

Een reactie posten